Страницы

Дякую, що завітали на мій блог! Сподіваюся, що подана інформація стане вам у нагоді!

Сучасні освітні технології


МЕТОД ФІШБОН





ЯК РОЗПОЧАТИ УРОК




МАЙСТЕР-КЛАС 2


Тема: Асоціації – шлях  формування нестандартного мислення учнів.

Мета: ознайомити з методами формування нестандартного мислення учнів на основі асоціацій.

Матеріали майстер-класу тут: https://drive.google.com/drive/folders/0B05KI45WQ2a9WlgwM1RGaUJJdWs

Інформаційні джерела:
·        https://thebigplans.ru/creative  - Разоблачение таланта
·        http://svitppt.com.ua/rizne/metodi-poshuku-novogo0.html - Методи пошуку нового
·        http://www.myshared.ru/slide/673159/ - Техники креативного мышления
·        Майкл Микалко. Тренинг интеллекта – СПб, 2000, 192с.
·        http://b2b2.su/book-45351.html - Майкл Микалко, Взлом креатива
·        http://303305.blogspot.com/2016/04/12.html#more - 12 фактів про творче мислення, яким не навчають у школі

І етап – Налаштування на роботу
Метод «Ефект вази»
Спочатку показують вазу в кольоровому зображені: «Що ви бачите?»
Потім з’являється чорно-біле зображення: «А тепер що ви бачите?»
Висновок: «Ви бачите об’єкти і явища в залежності від того, у який спосіб інформація про них надходить до мозку».

Метод «Ефект Струпа»
Суть методу полягає в тому, щоб «розбудити» мозок і налаштувати на роботу.
1 крок – прочитати назви кольорів, написаних чорною фарбою.
2 крок – прочитати назви кольорів, написаних відповідною фарбою.
3 крок – назвати кольори, не зважаючи на слово.


ІІ етап - Оголошення теми і мети майстер-класу
Вправа «Назва фігур»
На початку присутні повинні записати два слова, які не мають змісту: «малюма» і «тукаті». Потім демонструється два малюнки А і Б. Присутні повинні уявити, до якої фігури яке слово краще підходить. Після вправи проводиться обговорення.
Вочевидь є зрозумілим той факт, що більшість приєднало слово «малюма» до фігури А, а слово «тукаті» до малюнка Б. Чому?
По-перше, слово «малюма» містить два кореня «малюк» і «мама», а фігура А, яка утворена плавними лініями, дещо нагадує силует мадонни з немовлям. В слові «тукаті» можна віднайти слово «кут», що відповідає фігурі з кутами на малюнку Б.
По-друге, черговість записаних слів і поданих малюнків активує ліву півкулю мозку, яка відповідає за логічне мислення. Асоціації приєднання слів і малюнків пішли шляхом логічного мислення.
А що можна сказати про людей, які все зробили навпаки? Про них можна сказати, що асоціації у них формуються інтуїтивним шляхом. Саме цей шлях дає можливість генерувати творчі ідеї, висувати гіпотези, побачити звичайні речі по-іншому і підійти до розв’язку проблеми (задач) з іншого боку.

ІІІ етап - Створення фокус-групи
З учасників тренінгу обирається група з 6-8 чоловік. Тренер працює з групою, а обговорення проводить з рештою присутніх.

ІV етап – Основна частина

1 крок
Завдання для фокус-групи
Продовжити фразу «Життя – це…», яку вони записують на листку паперу. Записані фрази зачитуються.

2 крок
Спочатку очі закриті, потім за вказівкою тренера їх треба відкрити
Під час перегляду слайду присутні одним словом охарактеризують свої відчуття, які у них виникли (аудіальні і візуальні асоціації). Запис слів на листках паперу.

3 крок
Тренер просить об’єднати визначення фокус-групи зі словами відчуттів за допомогою словосполучення «тому що».
Виникають абсурдні визначення.

4 крок
Пояснення вчителя
Абсурд - це безумство, і нормальна людина його абсолютно не потребує. Але є категорії людей, які змушені заходити за межі здорового глузду. У них така місія. Це різного роду мислителі, аналітики, науковці, художники, поети та музиканти.  Абсурд зустрічається всюди: як у теоретичних обґрунтуваннях, так і в практичних втіленнях ідей різних вождів і фюрерів; як в повсякденному житті, так і високому мистецтві. Абсурд – основа геніальних ідей.

5крок
Бесіда: Які асоціації у вас виникають із словосполученням «організм людини»?
Демонстрація видів асоціації.

6крок
Завдання для фокус-групи
Намалювати любий неживий предмет – 1 хвилина Підписати малюнок
Сформулювати речення  «Організм людини, як єдине ціле, подібний на …, тому що …» 
7крок
Пояснення методу синектики
Метод Синектики
Синектика - метод колективної творчої діяльності, заснований на цілеспрямованому використанні інтуїтивно-образного і метафоричного мислення учасників. Спочатку вона створювалася як методика стимулювання пошуку інноваційних рішень в промисловості і менеджменті. Згодом стала розвитком та удосконаленням методу мозкового штурму. Головна її відмінність від брейнсторму полягає в тому, що синектори висувають не сформульовані ідеї, а лише асоціації та аналогії, що виступають в ролі цеглинок для побудови ідеї в цілому. Незавершені думки висловлюються у формі образів, метафор, порівнянь і описів відчуттів. Запропонував  метод американський вчений  Вільям Дж. Гордон.
Метод синектики має декілька етапів:
1. Окреслення викладачем напрямку наукового пошуку.
2. Висунення ідей. Приймаються всі без винятку пропозиції.
3. Здійснюється колективний короткий аналіз кожної запропонованої ідеї.
4. Ідеї бажано згрупувати та доповнити - інтегрувати.
5. Конструктивно проаналізувати інтегровані ідеї.
6. Здійснити відбір найбільш оригінальних ідей, їх груп чи варіантів.
7. Підвести підсумки роботи, позитивно оцінити діяльність кожного учасника, оригінальність думок та бажання творчості.

8крок
Пояснення методу «Кросенс»
Метод «Кросенс» сприяє формуванню креативності, співпраці, комунікації і критичного мислення учнів. Слово "кроссенс" означає "перетин смислів". Цей метод розроблений Сергієм Федіним - письменником, педагогом, математиком і Володимиром Бусленко - доктором технічних наук, художником і філософом. Метод кросенс, вперше опублікований в 2002 році в журналі "Наука і життя". Він являє собою стандартне поле з дев'яти квадратиків, в яких розміщені зображення. Дев'ять зображень розставлені таким чином, що кожна картинка має зв'язок з попередньою і наступною, а центральна - об'єднує за змістом відразу декілька. Зв'язки можуть бути як поверхневими так і глибинними. Читати кросенс потрібно за годинниковою стрілкою і закінчувати на центральному 5 квадраті. Таким чином виходить ланцюжок, загорнутий «равликом». Пояснювати кросен можна як з першої, так і з будь-якої картинки.
Застосування кросенса на уроці доцільне:
-         при вивченні нового матеріалу;
-         при закріпленні та узагальненні вивченого матеріалу;
-         як творче домашнє завдання.
Алгоритм складання кросенса:
1) визначити тематику, загальну ідею;
2) пошук і підбір зображень, що ілюструють елементи;
3) виділити 9 елементів - зображень, що мають відношення до ідеї, теми;
4) знайти зв'язок між елементами, визначити послідовність;
5) сконцентрувати сенс в одному елементі (5 - й квадрат);
6) виділити відмінні риси, особливості кожного елемента.

До позитивних якостей описаних методів можна віднести їх евристичні можливості. До недоліків належить зниження продуктивності пошуку та генерування нових ідей після 30-40 хвилин інтенсивної розумової діяльності.

9крок
Завдання для фокус-групи: Розглянути і пояснити кросенс з теми «Розвиток людини». До кожного малюнка знайти асоціацію.

10крок
Озвучення тренером асоціацій ( з досвіду вчителя Головенькіної Алли Миколаївни, м.Нурлат, Татарстан, Росія, школа №1)
1 - Початком живого є клітина;
2 - як будь-який живий організм людина теж складається з клітин;
3 - розвиток людини починається у водному середовищі, саме у воді відбувається еволюційне становлення простих одноклітинних організмів в складні багатоклітинні;
4 - науково обґрунтував еволюційні ідеї англійський учений Ч. Дарвін;
5 - одна з праць Ч. Дарвіна - «Походження людини»;
6 – проте у своїй праці Ч.Дарвін вказав лише біологічне становлення людини, не торкнувшись соціального і культурного розвитку, важливу роль в якому грає інтелект;
7 - саме через розвиток інтелекту, формування досвіду і передачу його іншим поколінням відбувається всебічний розвиток людини;
8 - розвиток людини можна порівняти з квітучим, плодоносним деревом;
9 - «плоди дерева» - знання людини ведуть до екологічної безпеки, до гармонії, зображених символічно на малюнку Леонардо да Вінчі Вітрувіанська людина.

11 крок
Робота фокус-групи по створенню кросенса на тему «Вітамін В1».

12крок
Метод «Скампер» (Боб Еберле)1
Мета: формування вміння пошуку рішення нестандартних задач.
Учні працюють індивідуально, в парі або групі.
1Scamper (англ.) – носитися.
Мнемонічне правило:
S = Substitute? = Замінити?
C = Combine? = Комбінувати?
A = Adapt? = Адаптувати?
M = Modify? = Magnify? = Minify? = Модифікувати? = Збільшити = Зменшити?
P = Put to other uses? = Запропонувати інше застосування?
E = Eliminate? = Знищити? Забрати зайве?
R = Reversе? =Rearrange? = Змінити на протилежне? = Реорганізувати?

Робота тренера, розповідь про канцелярську скріпку.
Тренер демонструє присутнім звичайну канцелярську скріпку. Далі показує шлях, як її можна удосконалити:
·        Що можна замінити у скріпці?
·        З чим можна скомбінувати скріпку, щоб вона перетворилась в щось нове?
·        До чого скріпку можна адаптувати?
·        Яким чином можна модифікувати скріпку?
·        Які інші способи застосування можна застосувати для скріпки?
·        Що можна забрати у скріпки?
·        Що можна замінити у скріпки на протилежне?
Результат: з’явилися пластикові різнокольорові скріпки-зажими.

13крок
Робота фокус групи за методом
ТЕКСТ для роботи фокус групи
Однією з проблем забруднення навколишнього середовища є дикий туризм, після якого в природі залишається багато одноразового пластикового посуду. Що можна зробити з цим посудом?

14 крок
Вправа «Асоціативні рядки»

1.Накресліть таблицю у 5 стовпчиків (перший – найвужчий).
1




2




2.Напишіть у перший стовпчик номери від 1 до 10

3.У другий стовпчик послідовно записуйте біологічні терміни на букву, яку називає тренер. Наприклад, на букву «г» - голуб, «я» - ягода.
Букви: Ж, С, А, Е, Л, Д, И, М, Т, К.
Так утворився перший асоціативний стовпчик.

4.До кожного слова у третій стовпчик запишіть слово асоціацію. Наприклад, «голуб» - «пошта».
Так утворився другий асоціативний стовпчик.

5. Закрийте два стовпчика слів листком паперу і хаотично записуйте слова, який називає тренер до третього стовпчика. Наприклад: голуб-пошта-розірваний.
Слова: ЦІЛЕСПРЯМОВАНИЙ, ГАРМОНІЙНИЙ, ПРОМОКЛИЙ, СПІВЗВУЧНИЙ, ПРОНИЗЛИВИЙ, СУХИЙ, ГАРЯЧИЙ, ЧИСТИЙ, НЕДОСЯЖНИЙ, ВРАЗЛИВИЙ.
Так утворився третій асоціативний стовпчик.

6.До всіх трьох слів за кожним рядком підберіть спільну асоціацію.
Так утворився четвертий  асоціативний стовпчик.

7.Учасникам пропонується прочитати утворені горизонтальні ряди за кожним номером, пояснюючи асоціативні зв’язки  (наприклад: голуб-пошта-розірваний-океан).

14 крок
Коротка презентація тренером інших методів на формування асоціацій.

15 крок
Поради тренера від Майкла Мікалко
1. Ви – творча особистість.
2. Творче мислення – це робота.
3. Ви повинні пройти певний шлях створення ідеї.
4. Ваш мозок – не комп’ютер.
5. Не існує однієї правильної відповіді.
6. Ніколи не зупиняйтеся на вашій першій гарній ідеї.
7. Очікуйте, що експерти будуть негативними.
8. Довіряйте своїм інстинктам.
9. Невдачі просто не існує.
10. Ви не бачите речі такими, якими вони є; Ви їх бачите такими, якими їх уявляєте.
11. Завжди аналізуйте проблему.
12. Навчіться мислити нестандартно.


ІV етап – Завершення тренінгу
Вправа рефреймінг
Рефреймінг (reframing) – зміна точки зору на ситуацію з метою надання їй іншого значення. Під час тренінгів корекція за допомогою рефреймінгу відіграє досить значну роль: по-перше, учаснику надається можливість подивитись на проблему з іншого боку; по-друге, це спосіб продукування нових думок, ідей і суджень; по-третє, з’являється нова точка зору на давно усталені стереотипи вирішення проблем.
·        Мені буде легко …
·        Я впевнений, що …
·        Коли я …, тоді …
·        Я спробую …
·        Я зможу …
·        Якщо я …, то …

Подяка за роботу


 Майстер-клас 1


Тема: Застосування методів критичного мислення на уроках біології.

Мета: ознайомити з методами критичного мислення, залучити до активної діяльності в групах.

Обладнання і матеріали:
·        Мультимедійні презентації «Базовий урок»,  «Метод «Бджолиних стільників»;
·        Підручник: Остапченко Л.І. та ін.. Біологія, 7 клас
·        Кольорові олівці або фломастери;
·        Листки паперу А4, ручки, ножиці;
·        Роздавальний матеріал.

Інформаційні джерела:
1.     www.ussf.kiev.ua/scdeditions/163/1/  - Алан Кроуфорд, Венді Саул, Самюель Метьюз, Джеймс Макінстер. Технології розвитку критичного мислення учнів.
2.     http://metodichka.at.ua/publ/teorija_metodika_tekhnologiji/interaktivni_tekhnologiji_navchannja/metodi_formuvannja_ta_rozvitku_kritichnogo_mislennja/2-1-0-18 -  Методи формування та розвитку критичного мислення.

3.     http://osvita.ua/school/lessons_summary/edu_technology/17649/ - Тетяна Орел. Розвиток критичного мислення учнів на уроках біології.

4.     http://vnvklicei.at.ua/metod/ximiya.pdf - Розвиток критичного мислення на уроках хімії.

5.     http://tetianarusnak.blogspot.com/p/blog-page_30.html - Тетяна Руснак. Розвиток критичного мислення учнів на уроках біології

6.     https://www.youtube.com/watch?v=fPx809v2u4U - Задорожний К.М. Критичне мислення і сучасна біологія.

7.     http://www.criticalthinking.expert/product/osnovy-krytychnogo-myslennya-metodychnyj-posibnyk-dlya-uchyteliv/  -  Основи критичного мислення: Методичний посібник.

8.     https://www.youtube.com/watch?v=6iglGhlwqc8 – Е.Даниліна. Технологія критичного мислення (відеоролик).


І. Побудова базового уроку
1 крок – пояснення структури базового уроку за слайдом.

2 крок – побудова таблиці за питанням «Що ми знаємо з життя слонів?»
Що знаємо?
Про що хочемо дізнатись?
Про що дізнались?
3 крок – робота в групах з текстом «Факти з життя тварин»
4 крок – обговорення за результатами роботи
Текст для опрацювання
Факти з життя слонів
Повірте, ви ще дуже багато чого не знаєте про цих красивих, розумних і мирних ссавців:
1. Самки слонів можуть народжувати потомство аж до 50 років кожні 2-4 роки. Як правило, близнюки у слоних народжуються рідко, частіше на світ з’являється одне слоненя. У самок слонів найдовший період вагітності з усіх ссавців — 22 місяці.
2. Найбільший слон у світі важив рекордні 12 тисяч кілограм, а в висоту сягав чотири метри.
3. На відміну від більшості ссавців, у яких молочні зуби міняються на постійні всього один раз, слони є поліфіодонтами, тобто зміна зубів у них відбувається протягом усього життя.
4. Поряд з людьми, мавпами, сороками і дельфінами слони можуть впізнавати себе в дзеркалі.
5. Слони можуть отримувати вібраційні сигнали за допомогою чутливих клітин ніг. Ці вібрації, викликані ударами об землю, проходять в середнє вухо слона через кістки передніх кінцівок. Вловивши вібраційний сигнал тривоги, слон дізнається про наближення хижака і стає в захисну стійку.
6. У всьому наземному світі слони вважаються найбільшими тваринами, однак у порівнянні з китами вони більше нагадують гномів. Для порівняння: язик блакитного кита важить стільки ж, скільки один дорослий слон.
7. Слони можуть переміщатися тільки вперед або назад і не можуть бігати галопом або стрибати. Слон — настільки великовагова тварина, що він не має можливості відірвати від землі всі чотири кінцівки одночасно.
8. Всупереч поширеному міфу слони не бояться мишей. Однак вони бояться мурах і бджіл. В результаті фермери з деяких африканських країн використовують бджолиний вулик для захисту своїх полів від набігів слонів.
9. Слони, як і люди, здатні на дуже широкий спектр емоцій. Вони відчувають почуття втрати, скорботи, а також здатні плакати. Слони пам’ятають і оплакують своїх рідних і близьких навіть через багато років після їх смерті. Коли помер чоловік на ім’я Лоуренс Ентоні, автор книги «Шепіт слона», який врятував життя багатьом тваринам, ціле стадо слонів прийшло до його будинку, щоб попрощатися зі своїм другом. Слони – єдині ссавці, які ховають померлих родичів.
10. Слони видають декілька видів звуків, найвідоміший з яких гучний трубний звук. Так слони показують, що хвилюються, журяться або проявляють агресію. Слони можуть почути один одного на відстані до 10 кілометрів.
11. У народі вважається, що у слонів чудово розвинена пам’ять. Це твердження має під собою реальну основу. Справа в тому, що у слонів формується образ знайомого просторового оточення, так звана когнітивна карта. На наявність хорошої пам’яті у слонів також вказує їх здатність відстежувати місцезнаходження членів своєї сімейної групи.
12. Хобот слона має понад 40 тисяч м’язів. Незважаючи на те, що слонячий хобот вельми великий (його вага становить близько 180 кілограм), слон дуже спритно ним користується і може захоплювати дуже маленькі речі, наприклад рисові зерна.
13. Головна причина масових убивств слонів браконьєрами — це їх бивні. Хоча вчені давно довели, що бивні складаються з дентину і не має ніяких цінних властивостей.
13.Слони бувають «право» і «ліворукими», тому що вони пристосовуються працювати правим або лівим бивнем. Тому бивні слонів можуть мати різні розміри і бути поламаними.
15. Історії про те, що слони, поїдаючи зрілі плоди дерева марула, п’яніють і починають буянити, є міфом. Тварини не підбирають перестиглі плоди, що впали на землю, в яких міститься найбільше спирту. Навіть якщо слон візьме плід марули, йому знадобиться з’їсти близько 1400 штук, щоб захмеліти.

5 крок – додатковий метод «Читаємо-Аналізуємо-Обговорюємо-Робимо висновок»
Текст для опрацювання
Що не так?
Прочитайте інформації про слонів, які розміщені на двох сайтах.
Порівняйте їх між собою.
Інформації, на якому сайті ви довіряєте більше?

Слон — сімейна тварина. Кілька сімей збираються в одне стадо і живуть разом. У ньому всі родичі. В Африці одне стадо може налічувати до декількох тисяч особин. Керівник стада — одна стара, але досвідчена слониха. У них істинний матріархат. В стаді зазвичай 15-30 слоних з дитинчатами. В разі нестачі їжі всі члени «громади» розсіюються і кожен слон годується поодинці. Також стадо іноді розпадається через внутрішньосімейні проблеми. Молодий слон живе в родині до 15 років, а потім створює свою. 
Живуть слони стадами. У стаді 15-30 слоних зі слоненятами, молоді слони і зазвичай один старий слон. Ватажки, як правило, старі слонихи. Таке стадо — одна велика родина, в ньому всі близькі родичі. В Африці стада іноді збираються разом до кількох сотень і навіть тисяч слонів. Старі слони часто доживають вік на самоті. А молоді іноді бродять — слонихи зі слонихами, а слони зі слонами. Стада молодих слонів зазвичай подорожує разом зі стадом слоних і їх дитинчат.

ІІ.Методи критичного мислення

Методи актуалізації знань

œ
Метод «Припущення на основі запропонованих слів»
Мета: підвищення зацікавленості до вивчення нового матеріалу.
Учні працюють індивідуально.

До початку уроку вчитель вибирає п’ять чи більше слів з тексту, які вказують на ключові поняття, і записує їх на дошці. Каже учням, що ці слова зустрінуться в тексті (матеріалі). Учитель просить учнів створити власний текст із запропонованих слів. Після цього окремі учні зачитують власні припущення майбутнього тексту.

Наприклад:
Орієнтування, інстинкт, голуб, хомінг (від англ. – дім), листування, гніздо, альбатрос.
 Оригінальний текст за Остапченко Л.І. та ін.. Біологія, 7 клас, с.191.
Здатність до  орієнтування  яскраво  проявляється  під час  хомінгу  (від англ. хоум -  дім) -  інстинкту повернення додому. Це здатність тварини за певних умов повертатися зі значної відстані на свою ділянку проживання.  Найяскравіше  інстинкт  повернення  додому  проявляється  у  голубів. Люди  тривалий час  використовували  голубів для листування.  За багато сотень  років  було  створено  породу  поштових  голубів,  яким  властивий дуже високий рівень хомінгу. Альбатроси, завезені від гніздової території за 2000-6000 км,  повертаються до своїх гнізд,  пролітаючи в середньому по 200-500 км на день.

Методи вивчення інформації на основі тексту

?
Метод "Залиште за мною останнє слово".
Мета: формування уміння концентрувати увагу під час опрацювання тексту, вміння аналізувати та робити нотатки-коментарі.
Учні працюють індивідуально.


ТЕКСТ для роботи в групах
Джерело: Остапченко Л.І. та ін.. Біологія, 7 клас, с.117-118

За  рахунок  живих  тварин  живляться  хижаки,  паразити  та  кровосисні види.
Хижацтво  -   це  такі  взаємовідносини  між  організмами  різних  видів, коли один з них -  хижак -  упольовує тварину,  вбиває її та живиться за рахунок здобичі. До хижаків належить більшість кишковопорожнинних, головоногих молюсків,  багато ракоподібних,  павукоподібних,  риб,  амфібій,  рептилій.  Є  хижаки  серед  кільчастих  червів,  комах,  черевоногих молюсків,  птахів і ссавців.
Хижаки виробляють різні стратегії вполювання здобичі (мал. 170). Багато видів хижаків активно наздоганяє свою здобич.  Найшвидший з них -  гепард -  переслідуючи здобич на коротких відстанях (у кількасот метрів), може  розвивати  швидкість  до  115  км/год.  Щука у  відкритих  водоймах може довго переслідувати рибу, що тікає. На льоту ловлять здобич серпокрильці  й  ластівки.  Типовий  мисливець  із  засідки  -   кіт  свійський.  Він може годинами чекати на мишу біля входу, що веде в підпілля. Багато павуків влаштовує хитромудрі пастки: дуже гарну і правильну за  формою  сітку  плете  павук-хрестовик.  Своєрідна  засідка  в  богомола: він сидить нерухомо і чекає, поки поблизу від нього сяде неуважна муха або коник. Тоді богомол дуже повільно підбирається до здобичі, обережно переставляючи довгі стрункі ноги,  на частку секунди завмирає,  миттєво викидає свої передні «ловильні»  ноги.
Додаткові методи:
·        Метод «Метаморфози з текстом»
·        Метод «Складання схеми»
·        Метод «Самостійно сформульоване домашнє завдання» або прогноз домашнього завдання.

Методи на розуміння оповідного тексту

Метод "Слухаємо – аналізуємо - записуємо".
Мета: формування уважності, вміння концентрувати увагу під час слухання тексту і слухову пам’ять.
Учні працюють індивідуально, слухаючи вчителя.
Цей метод спрямований на формування вміння концентрувати увагу на тексті, який чують діти, розуміти його та виконувати додаткові завдання до нього.


Як це робиться на практиці?
На уроці з вивчення будови і функцій шлунку розглядається достатньо складне питання нейрогуморальної регуляції шлункового соковиділення. Учням пропонується текст про гуморальну регуляцію виділення шлункового соку, який зачитує педагог. Послідовність роботи з текстом така:
1.       Учитель просить учнів бути уважними. Під час першого читання тексту учні повинні записати: які гормони названі у тексті і скільки разів.
2.       Обговорення результатів роботи. (4 рази гастрин; 1 раз ентерогастрин; 1 раз прогастрин)
3.       Учитель вдруге читає текст. Учні повинні записати, коли виробляються гормони.
4.       Обговорення результатів роботи. (Гастрин під впливом шлункового соку, ентерогастрин – через деякий час після гастрину)
5.       Учитель втретє читає текст. Учні повинні записати з якою метою виробляються гормони. (З метою збудження залоз шлунку і вироблення секретів ними).
6.       Після записаних ключових слів, вчитель просить скласти з них речення і записати в зошиті. Окремими учнями зачитуються складені речення.
7.       В кінці роботи проводиться загальне обговорення результатів роботи.

ТЕКСТ
Через деякий час після початку споживання їжі наступає друга фаза секреції шлункового соку – гуморальна. Вона обумовлена дією особливого гормону, який виробляється в пілоричній частині шлунку – гастринуГастрин виділяється в неактивній формі (прогастрин), якій під впливом шлункового соку та різних хімічних речовин, що знаходяться в шлунку, перетворюється у активну форму. Гастрин всмоктується у кров, з якою підходить до залоз шлунку і збуджує їх секрецію. Так само діє інший гормон – ентерогастрин, який починає вироблятись через деякий час після гастрину.

            Додаткові техніки:
·        Метод «Якщо…, то…»
·        Метод складання схем

Методи на розуміння аргументів, фактів, наукових текстів


Метод «Бджолині стільники»
Мета: формування уміння концентрувати увагу під час опрацювання тексту, вміння аналізувати, синтезувати та робити узагальнення і припущення.
Учні працюють в парі або групі.

Смаків всього п’ять, проте смакових
відчуттів настільки багато, що нікому
не дано пізнати їх всіх
Сунь-цзи




Завдання до тексту «Діапауза у комах»
1.     Прочитайте уважно текст.
2.     Знайдіть ключове слово і розташуйте його в центральному стільнику.
3.     Визначіть по 2 види комах, пов’язаних з ключовим словом і парами розташуйте їх в першому колі.
4.     Знайдіть ключове слово, яке поєднує кожну пару і запишіть його між видами комах у наступному ряді.
5.     Сформуйте навколо цього слово коло видів комах і розфарбуйте їх кольоровими олівцями. Якщо видів не вистачає, то у стільниках поставте знак питання.
6.     З’ясуйте спільну причину появи тієї чи іншої форми і запишіть у стільнику, що з’єднує сусідні шестикутники стільників, і розфарбуйте її.
7.     Спробуйте визначити стільники «білі плями».


Додаткові техніки:
·        Метод «Дискусійна бесіда»:
-         Які особливості ви побачили? (аналіз)
-         Чи є незрозумілі для вас моменти? (аналіз)
-         Чи можна визначити якісь логічні закономірності? (синтез)
-         Де виникли «білі плями» науки і чому? (синтез)
-         Які задачі перед собою ви окреслили, якщо б були науковцем? (висування гіпотез)

Текст для опрацювання
Діапауза у комах
У розвитку комах існує стан тимчасового фізіологічного спокою діапауза (від грец. diápausis — перерва, зупинка). Вона характеризується різким зниженням обміну речовин та припиненням формотворних процесів. Діапауза виникла в процесі еволюції як одне із пристосувань до перенесення несприятливих умов навколишнього середовища взимку, а в посушливому кліматі - улітку. Діапауза перебуває під контролем тих факторів середовища, які мають правильну сезонну періодичність. Такими є довжина світлового дня (фотоперіод), температура і вологість повітря, біохімічний стан рослин. Серед цих факторів вирішальне значення має фотоперіод - асторономічно точний сигналізатор про наступну зміну життєвих умов. Проте було помічено, що висока температура восени навіть при короткому дні гальмує настання діапаузи у деяких комах, зокрема, у колорадського жука.
Форми, або типи, діапаузи різноманітні. Вона може бути на всіх фазах розвитку, але кожен вид має лише одну діапаузу на тій або іншій фазі розвитку.
У багатьох комах діапауза спостерігається в фазі імаго (імагіальна) - у метеликів (лимонниця, кропив'янка, жалібниця, денне павичеве око та ін.), клопів (клоп-черепашка, клоп-солдатик та ін.), жуків (жук-сонечко, колорадський жук, буряковий довгоносик, земляні блошки та ін.), двокрилих (мухи, комарі), перетинчастокрилих (джмелі). Такі комахи влітку накопичують в тілі багато поживних речовин (особливо жиру в жировому тілі), а з настанням осені ховаються під лісовою підстилкою, впадають в діапаузу і в такому стані залишаються зимувати. Навесні вони швидко стають статевозрілими і приступають до розмноження.
Лялечкова діапауза характерна для білана капустяного, капустяної та городньої совок та ін. Як показали дослідження вчених, охолодження лялечок стимулює діяльність нейросекреторних клітин головного мозку, які починають виділяти активаційний мозковий гормон. Останній, потрапивши в кров, активізує обмін речовин і проторакальні залози, які виділяють гормон екдизон, що і сприяє линяння лялечки і виходу метеликів. Завдяки такому механізму зимуючі лялечки метеликів через охолодження виходять з діапаузи і навесні дають метеликів. А за відсутності охолодження нейросекреторні клітини мозку залишаються неактивними і лялечка продовжує перебувати в діапаузі. Таким чином, короткий фотоперіод осені сприяє переходу лялечок в діапаузу, а зимовий охолодження реактивує лялечку і забезпечує навесні з настанням тепла вилуплення метеликів.
Личинкова діапауза спостерігається у багатьох комах: яблуневої плодожерки, білана жилкуватого, золотогузки, лучного метелика, так як вони зимують саме на цій стадії розвитку. У них наприкінці літа з’являється гусінь, яка короткий період харчуються листям деревних порід і до настання холодів збирається в гнізда, припиняє харчування, впадає в діапаузу і зимує. Така діапауза пояснюється тим, що в молодому листі набагато більше поживних речовин, ніж в осінньому.
У деяких комах має місце діапауза у фазі яйця (ембріональна): у кільчастого шовкопряда, сарани, непарного шовкопряда.

Методи проведення дискусії

Дискусію варто використовувати у тому випадку, коли учні накопичили певний словниковий запас (для біології важливого значення мають терміни, знання теорій, гіпотез, наукові знання), володіють певними уміннями та навичками спілкування та висловлювання своїх думок. Існує багато видів обміну думками, що є згорнутою формою дискусії. До них можна віднести: круглий стіл, панельну дискусію, форум, симпозіум, прес-конференцію тощо.
Що дають дискусійні методи в навчанні?
1 — розвивають суб'єктивну активність;
2 — розвивають уміння слухати;
3 — показують, що більшість проблем мають неоднозначне вирішення;
4 — підвищують мотивацію включення у вирішення проблеми;
5 — дають можливість аргументувати свої ідеї;
6 — задовольняють потребу в самоповазі;
7 — дозволяють показати перевагу особистої позиції і навести свою ар­гументацію незалежно від тиску групової думки.



Метод «Мильна бульбашка»
Мета: формування уміння відстоювати власну точку зору.
Учні працюють в парі, групі або колективно.

Шляхом жеребкування учні вибирають того, хто починає змагання. Учні постійно міняються ролями, продовжуючи тему розпочатої розмови. Перший учень доводить свою точку зору, другий учень погоджується або не погоджується з нею. Якщо учень погодився, а твердження було неправильним, то вчитель говорить, що він лопнув, як мильна бульбашка, оскільки не побачив помилки. Після цього перший учень обирає собі з класу напарника, який повинен виправити помилку, і міняється з ним ролями.
1 речення
Перший учень
Твердження
Мембрана складається з двох шарів ліпідів, у які занурені молекули білків.
Другий учень
Відповідь
Погоджуюсь
2 речення
Другий учень
Твердження
Одна з головних особливостей білків, що вони не розчиняються у воді.
Перший учень
Відповідь
Погоджуюсь
Мильна бульбашка. Вибуває з гри
Третій учень

Коментар твердження
Одна з головних особливостей білків, що вони розчиняються у воді.
3 речення
Третій учень
Твердження
Одна з головних особливостей ліпідів, що вони не розчиняються у воді.
Другий учень
Відповідь
Погоджуюсь
4 речення
Другий учень
Твердження
Молекули білків розташовані у вигляді мозаїки.
Третій учень
Відповідь
Погоджуюсь
5 речення
Третій учень
Твердження
Така будова мембрани забезпечує надходження в клітину поживних речовин.
Другий учень
Відповідь
Погоджуюсь
6 речення
Другий учень
Твердження
Ще така будова сприяє виведенню з клітини тих речовин, які їй не потрібні
Третій учень
Відповідь
Не погоджуюсь
Мильна бульбашка. Вибуває з гри
Четвертий учень
Коментар твердження
Погоджуюсь з думкою, що така будова мембрани сприяє виведенню з клітини тих речовин, які їй не потрібні і т.д.

Методи узагальнення і систематизації знань

œ
Метод «Плутанина»
Мета: формування вміння проаналізувати матеріал і знайти помилки, які призвели до плутанини.
Учні працюють індивідуально.

Текст для опрацювання
Під час набору у типографії неправильно розмістили текст про китоподібних і ластоногих. Знайдіть помилки і наведіть порядок. Щоб працювати було легше, усі речення пронумеровано. Вам залишається виписати номери за порядком спочатку для китоподібних, а потім для ластоногих без порушення структури тексту.
Бажаємо успіху!

Ряд Китоподібні
1) Це спеціалізований ряд тварин, які пристосувалися до життя у наземно-водному середовищі. 2)Розміри тварин найбільші серед ссавців: довжина тіла від 1 до 33 метрів, маса тіла від 30кг до 150т. 3)Тіло видовжене, веретеноподібне, шия не відмежована від голови і тулуба. 4)Передні кінцівки перетворились на ласти, задні редуковані. 5)Розвинулись м’язові плавці – хвостовий, а у окремих видів, і спинний. 6)Шкіра тварин дуже товста, вкрита жорстким волоссям, зазвичай без підшерстка. 7)Від холоду цих тварин захищає товстий підшкіряний шар жиру. 8)Вушних раковин немає або слабо розвинені,

Ряд Ластоногі
9)До ряду належать високоспеціалізовані ссавці, які перейшли жити у воду і тому називають їх вторинноводними. 10)Розміри тварин коливаються від 1,2 до 6м, маса тіла - від 40кг до 3,5т. 11)Тіло обтічної, торпедоподібної форми, шия не виражена. 12)Кінцівки видозмінені: передні перетворились у ласти,  на задніх добре видно пальці з кігтями та перетинки між ними. 13)Шкіра гола, позбавлена волосся, сальних і потових залоз. 14)Під шкірою відкладається шар жиру товщиною від 2,5 до 30см, а у окремих видів – до 1м. 15)Вушних раковин немає. 16)Здатні до ехолокації.

Відповідь:
Ряд
№ речень
№ речень в тексті
Китоподібні
2, 4, 5, 9, 11, 13, 14, 15, 16 
9, 2, 11, 4, 5, 13, 14,15,16
Ластоногі
1, 3, 6, 7, 8, 10, 12
1, 10, 3, 12, 6, 7, 8


Комментариев нет:

Отправить комментарий