Навчальна програма
з валеології та медицини
Пояснювальна записка
Метою даної програми підготовки учнів-слухачів МАН з валеології та медицини є сприяння формуванню
наукового мислення, здоров’язберігальної компетентності, життєво важливих
компетенцій, необхідних для збереження власного здоров’я, активному і
свідомому залученню учнів до процесу збереження і зміцнення свого здоров’я як
найвищої людської цінності, мотивації до збереження та зміцнення здоров’я,
ознайомленню з методиками досліджень функціонального стану організму та
здоров’я, засобами профілактики захворювань, основами першої медичної допомоги,
відновлення працездатності організму.
Вивчення курсу передбачає
формування в учнів знань:
-
основних закономірностей зростання і розвитку організму людини;
-
будови і
функціонування органів і систем організму людини;
-
системних
захворювань та засобів їх профілактики;
-
основ першої
медичної допомоги;
-
основ
наукових досліджень;
-
методик
дослідження фізичного розвитку, рівня здоров’я та функціонального стану організму.
Вивчення
курсу передбачає формування в учнів вмінь:
-
проведення
наукових досліджень;
-
проведення
досліджень фізичного розвитку, рівня здоров’я та функціонального стану
організму;
-
надання
першої медичної допомоги;
-
проведення
масажу та інших реабілітаційних заходів з метою відновлення працездатності;
-
складання
комплексів вправ коригувальної гімнастики, лікувальної фізичної культури;
-
оволодіння
основами здорового пособу життя, життєвими навичками безпечної та здорової
поведінки;
-
-оволодіння здоров’язберігальними та здоров’яформувальними
технологіями, що
сприяють формуванню здорового способу життя.
План роботи для слухачів першого року навчання
№
|
Дата
|
Тема
|
Вид заняття
|
Кількість годин
|
1
|
|
Основи наукового
дослідження. Принципи роботи з науковою літературою. Складання літературного
огляду. Формулювання мети та задач дослідження. Складання плану роботи.
Основні теоретичні і експериментальні методи наукового дослідження. Обробка
результатів роботи. Складання висновків. Оформлення роботи.
|
Л
|
|
2
|
|
Поняття про здоров’я,
здоровий спосіб життя. Валеологія як наука. Поняття про групи здоров’я.
|
Л
|
|
3
|
|
Критерії здоров’я.
Визначення рівня здоров’я. Методики експрес-оцінки рівня фізичного здоров’я
дітей і підлітків (Г.Л. Апанасенко). Визначення резервів здоров’я,
адаптаційного потенціалу. Групи занять фізичною культурою, медичні групи.
|
Л
|
|
4
|
|
Організація рухового режиму
школярів. Загальні рекомендації до фізичного виховання школярів. Самоконтроль
у формуванні навичок здорового способу життя.
|
Л
|
|
5
|
|
Методики дослідження
функціонального стану організму людини. Визначення ступеня втоми.
|
ПР
|
|
6
|
|
Поняття про індекс
резистентності. Визначення індексу резистентності. Анамнез обстежуваного.
|
ПР
|
|
7
|
|
Здоров’я та хвороба. Основні поняття. Фактори ризику та здоров’я.
Методика оформлення «паспорту здоров’я».
|
Л
|
|
8
|
|
Зміни психічного стану
людини, хворої на соматичні захворювання.
|
К
|
|
9
|
|
Методики дослідження
функціонального стану серцево-судинної системи: визначення і оцінка
артеріального пульсу, артеріального тиску крові.
|
ЛБ
|
|
10
|
|
Дослідження впливу зміни
положення тіла на роботу серцево-судинної системи. Методика проведення
ортостатичної проби.
|
ПР
|
|
11
|
|
Поняття про фізичний
розвиток. Методики визначення рівня фізичного розвитку. Особливості будови
тіла і стану рухового апарату осіб з різним рівнем здоров’я.
Вікові особливості
опорно-рухової системи людини (формування скелету, будова скелету, основні
групи м’язів). Проведення вікторини.
|
Л
|
|
|
ПР
|
|
||
12
|
|
Зовнішній огляд
(соматоскопія). Типи будови тіла. Постава: тип постави за формою спини,
визначення ступеня сколіотичної хвороби. Форми ніг, плантографія, подометрія,
метод Чижина (для визначення рівня плоскостопості).
|
ЛБ
|
|
13
|
|
Антропометричні дані. Метод
антропометричних стандартів. Життєві
індекси.
|
ЛБ
|
|
14
|
|
Вікові особливості системи
крові людини. Склад і функції крові. Роль гемоглобіну у здійсненні
газотранспортної функції. Імунітет, його види, особливості імунного захисту
організму. Згортання крові. Групи крові, поняття про резус-фактор.
Фізіологічні основи переливання крові. Кровотворення. Захворювання системи
крові, їх профілактика.
|
Л
|
|
|
ПР
|
|
||
15
|
|
Серцево-судинна
система людини: будова серця, властивості серцевого м’яза, кровообіг (види
судин, велике і мале кола кровообігу), вікова фізіологія серцево-судинної
системи. Показники зовнішньої роботи серця. Регуляція серцевої діяльності в
стані спокою та під час виконання м’язової роботи.
|
Л
|
|
16
|
|
Методики визначення рівня
фізичного розвитку.
Зовнішній огляд
(соматоскопія). Антропометричні дані. Метод антропометричних стандартів. Життєві індекси.
Система крові, кровообігу:
особливості будови, функцій. Методики дослідження функціонального стану
серцево-судинної системи
Вибір теми
наукової роботи і організація дослідження.
|
К
|
|
17
|
|
Захворювання системи серця і
кровоносних судин, їх профілактика.
Перша медична допомога при
невідкладних станах.
|
ПР
|
|
18
|
|
Основи першої медичної
допомоги при кровотечах. Види кровотеч, їх характеристика, ускладнення.
Правила надання першої
медичної допомоги.
Практична робота, вікторина.
|
ПР
|
|
19
|
|
Дихальна система: будова і
функції органів дихання. Вікові особливості дихальної системи людини.
|
Л
|
|
20
|
|
Захворювання дихальної
системи. Профілактика захворювань дихальної системи у школярів. Перша медична
допомога при невідкладних станах.
Методики дослідження
показників зовнішнього дихання.
|
Л
|
|
|
ПР
|
|
||
21
|
|
Дихальна гімнастика, її
вплив на організм людини. Види дихальних вправ, методики їх застосування для
осіб різного віку.
|
Л
|
|
|
ПР
|
|
||
22
|
|
Методики дослідження
функціонального стану дихальної системи. Визначення добових енерговитрат.
Складання раціону харчування. Профілактика захворювань дихальної системи,
шлунково-кишкового тракту, ендокринної системи, обміну речовин.
Перевірка опрацьованих
наукових джерел з обраної теми наукової роботи.
|
К
|
|
23
|
|
Система травлення і обміну
речовин організму людини: будова і функції органів травлення, обмін білків,
жирів, вуглеводів, води і мінеральних речовин, вікові особливості.
|
ПР
|
|
24
|
|
Основні захворювання органів
травлення, порушення обміну речовин та їх профілактика у дітей шкільного
віку. Перша медична допомога при невідкладних станах.
|
Л
|
|
|
ПР
|
|
||
25
|
|
Організація режиму
харчування школярів. Розрахунок добових енерговитрат. Складання раціону
харчування для школярів.
|
Л
|
|
|
ПР
|
|
||
26
|
|
Ендокринна система людини:
поняття про гормони, їх властивості, будова і функції залоз внутрішньої
секреції, їх гіпо- та гіперфункції. Профілактика ендокринних захворювань.
|
Л
|
|
|
ПР
|
|
||
27
|
|
Захворювання щитовидної
залози: Базедова хвороба, мікседема, кретинізм. Профілактика йододефіциту в
школярів.
|
Л
|
|
|
ПР
|
|
||
28
|
|
Цукровий діабет: етіологія,
симптоми, стадії, діабетична та гіпоглікемічна коми. Перша медична допомога
при невідкладних станах. Профілактика розвитку цукрового діабету у дітей
дошкільного і шкільного віку.
|
Л
|
|
|
ПР
|
|
||
29
|
|
Нервова система людини:
поняття про нейрон, синапс, механізм передачі нервового імпульсу, будова і
функції відділів НС: центральної нервової системи, вегетативної нервової
системи, соматичної нервової системи
|
Л
|
|
30
|
|
Методики дослідження
функціонального стану центральної нервової системи.
|
ЛБ
|
|
31
32
|
|
Захворювання нервової
системи, їх профілактика у осіб різного віку.
Неврози у дітей шкільного
віку, їх профілактика.
|
Л
|
|
|
ПР
|
|
||
33
|
|
Методики дослідження
пропріоцептивних та вегетативних рефлексів у людини.
|
ЛБ
|
|
34
35
|
|
Вища нервова діяльність
людини. Умовно-рефлекторна діяльність кори великих півкуль головного мозку.
Основні нервові процеси, їх властивості.
Типи вищої нервової діяльності за І.П. Павловим.
|
Л
|
|
|
ПР
|
|
||
36
|
|
Розумова і фізична
працездатність людини. Організація оптимального режиму розумової праці
школяра.
Методики дослідження рівня
працездатності.
|
Л
|
|
|
ПР
|
|
||
37
|
|
Вплив нервової регуляції на
вегетативні функції організму людини. Особливості індивідуального і
диференційованого підходів до організації режиму навчання школярів.
Дослідження індивідуальних
особливостей нервової системи та їх вплив на серцево-судинну систему
школярів.
|
Л
|
|
|
ПР
|
|
||
38
|
|
Зоровий аналізатор: будова,
функції, вікові особливості.
Захворювання зорового
аналізатора, їх профілактика у дітей шкільного віку.
|
Л
|
|
|
ПР
|
|
||
39
|
|
Методика дослідження
гостороти зору.Гімнастика для очей: вплив, види, методика проведення.
|
ЛБ
|
|
40
|
|
Методики дослідження
функціонального стану нервової системи, типу ВНД, функціонального стану
аналізаторів.
Робота з експериментальною
частиною обраної теми дослідження, обгрунтування результатів.
|
К
|
|
41
|
|
Слуховий аналізатор: будова,
функції, вікові особливості. Захворювання слухового аналізатора, їх
профілактика у дітей шкільного віку.
Методика дослідження
гостроти слуху, кісткової та повітряної проідності звуку.
|
Л
|
|
|
ПР
|
|
||
42
|
|
Вестибулярний аналізатор:
будова, функції, вікові особливості.
Методики дослідження
функціонального стану вестибулярного аналізатора.
|
Л
|
|
|
ПР
|
|
||
43
44
|
|
Засоби відновлення
працездатності й реабілітації здоров’я:
лікувальна фізична культура,
масаж, фізіотерапевтичні процедури.
Аутогенне тренування як
засіб відновлення працездатності.
Ідеомоторні вправи у
фізичній реабілітації після травм опорно-рухового апарату.
|
Л
|
|
|
ПР
|
|
||
45
|
|
Анатомо-гігієнічні основи
масажу. Вплив масажу на організм людини.
Основи техніки і методики
проведення масажу
|
Л
|
|
|
ПР
|
|
||
46
|
|
Методика проведення
загального масажу: види прийомів масажу, тривалість сеансу, послідовність
масажних прийомів.
Техніка і методика основних
та допоміжних прийомів масажу.
|
Л
|
|
|
ПР
|
|
||
47
|
|
Характеристика, ознайомлення
та навчання окремим масажним прийомам (погладжування, розминання, вижимання,
розтирання, ударні та струшувальні прийоми, ручна вібрація).
|
Л
|
|
|
ПР
|
|
||
48
|
|
Методика проведення
сегментарно-лікувального масажу: базова інформація, масаж шийно-потиличної та
верхньогрудної ділянки, масаж м’язів спини, кінцівок
|
Л
|
|
|
ПР
|
|
||
49
|
|
Обговорення результатів
експериментальної частини наукової роботи з обраної теми.
|
К
|
|
50
|
|
Методики апаратного
лікувального масажу.
|
ПР
|
|
51
|
|
Масаж при спортивних травмах
і деяких захворюваннях.
|
Л
|
|
|
ПР
|
|
||
52
|
|
Методика проведення
самомасажу.
Методика проведення
безконтактного масажу.
|
Л
|
|
|
ПР
|
|
||
53
|
|
Фізіотерапевтичні процедури
як метод відновлення працездатності і фізичної реабілітації.
|
Л
|
|
|
ПР
|
|
||
54
|
|
Підвищення опірності
організму засобами оздоровчої фізичної культури.
Коригувальна гімнастика, її
види, та вплив на організм людини.
|
Л
|
|
|
ПР
|
|
||
55
|
|
Лікувальна фізична культура
як засіб фізичної реабілітації людини: її вплив на організм людини, види.
|
Л
|
|
|
ПР
|
|
||
56
|
|
Методика проведення ЛФК для
хворих на цукровий діабет.
|
Л
|
|
|
ПР
|
|
||
57
|
|
Обговорення результатів
експериментальної частини наукової роботи з обраної теми. Підготовка наукової
статті.
|
К
|
|
58
59
|
|
Методика проведення ЛФК для
хворих на бронхіальну астму.
|
Л
|
|
|
ПР
|
|
||
60
|
|
Методика проведення ЛФК для
хворих на сколіотичну хворобу.
|
Л
|
|
|
ПР
|
|
||
61
|
|
Методика проведення ЛФК для
хворих на плоскостопість.
|
ЛБ
|
|
62
|
|
Методика проведення ЛФК для
дітей з кіфотичною поставою.
|
Л
|
|
|
ПР
|
|
||
63
|
|
Методика проведення ЛФК для
дітей з лордотичною поставою.
|
Л
|
|
|
ПР
|
|
||
64
|
|
Методика проведення ЛФК для
хворих на неврози.
Види фізіотерапевтичних
процедур при неврозах.
|
ПР
|
|
|
|
Захист комплексів ЛФК з
обраної теми.
Оформлення висновків
наукової роботи. Підготовка наукової статті.
|
К
|
|
65
66
|
|
Методика проведення ЛФК для
хворих на гіпертонічну хворобу. Методика проведення ЛФК для хворих на
вегетативно-судинну дистонію (за гіпотонічним та гіпертонічним типом).
|
Л
|
|
|
ПР
|
|
||
67
|
|
Методика проведення ЛФК для
хворих на остеохондроз.
Методика проведення ЛФК для
хворих на артрити, артрози.
Методика проведення ЛФК для
хворих на радикуліт.
|
Л
|
|
|
ПР
|
|
||
|
ПР
|
|
||
68
69
|
|
Вплив інтоксикацій на
організм людини: види отрут, шкідливих харчових добавок.
Захист реферативного
повідомлення.
|
Л
|
|
|
ПР
|
|
||
70
|
|
Отруєння чадним газом: його
симптоми, наслідки. Основи першої медичної допомоги. Отруєння побутовими
речовинами: види, симптоми, наслідки.
|
Л
|
|
|
ПР
|
|
||
71
|
|
Отруєння речовинами
рослинного походження: види, симптоми, наслідки. Основи першої медичної
допомоги. Техінка промивання шлунку.
|
Л
|
|
|
ПР
|
|
||
72
|
|
Отруєння речовинами
рослинного походження: види, симптоми, наслідки. Основи першої медичної
допомоги. Техінка промивання шлунку.
|
К
|
|
73
74
|
|
Отруєння алкоголем та його
сурогатами: симптоми, наслідки. Отруєння нікотином: симптоми, наслідки.
Отруєння наркотичними
речовинами: симптоми, наслідки.
Профілактика шкідливих
звичок у школярів.
|
Л
|
|
|
ПР
|
|
Календарно-тематичне планування
№
|
Дата
|
Тема
|
Вид заняття
|
Кіль-
кість годин
|
1.
|
|
Основи наукового дослідження. Принципи роботи з науковою літературою.
Складання літературного огляду. Формулювання мети та задач дослідження.
Складання плану роботи. Основні теоретичні і експериментальні методи
наукового дослідження.
|
Л
|
1
|
2.
|
|
Поняття про здоров’я, здоровий спосіб життя. Валеологія як наука.
Поняття про групи здоров’я.
|
Л
|
1
|
3.
|
|
Критерії здоров’я. Визначення рівня здоров’я. Методики експрес-оцінки
рівня фізичного здоров’я дітей і підлітків (Г.Л. Апанасенко). Визначення
резервів здоров’я, адаптаційного потенціалу. Групи занять фізичною культурою,
медичні групи.
|
Л
|
1
|
4.
|
|
Методики дослідження функціонального стану організму людини.
Визначення ступеня втоми.
|
ПР
|
1
|
5.
|
|
Здоров’я та хвороба. Основні поняття. Фактори ризику та здоров’я.
Методика оформлення «паспорту здоров’я».
|
Л
|
1
|
6.
|
|
Здоров’я та хвороба. Основні поняття. Фактори ризику та здоров’я.
Методика оформлення «паспорту здоров’я».
|
ПР
|
1
|
7.
|
|
Методики дослідження функціонального стану серцево-судинної системи:
визначення і оцінка артеріального пульсу, артеріального тиску крові.
|
Л / ПР
|
1
|
8.
|
|
Дослідження впливу зміни положення тіла на роботу серцево-судинної
системи. Методика проведення ортостатичної проби.
|
ПР
|
1
|
9.
|
|
Захворювання системи серця і кровоносних судин, їх профілактика.
Перша медична допомога при невідкладних станах.
|
ПР
|
1
|
10.
|
|
Поняття про фізичний розвиток. Методики визначення рівня фізичного
розвитку. Особливості будови тіла і стану рухового апарату осіб з різним
рівнем здоров’я.
|
Л
|
1
|
11.
|
|
Вікові особливості опорно-рухової системи людини (формування скелету,
будова скелету, основні групи м’язів). Проведення вікторини.
|
ПР
|
1
|
12.
|
|
Зовнішній огляд (соматоскопія). Типи будови тіла. Постава: тип постави
за формою спини, визначення ступеня сколіотичної хвороби. Форми ніг,
плантографія, подометрія, метод Чижина (для визначення рівня плоскостопості).
Антропометричні дані. Метод антропометричних стандартів. Життєві індекси.
|
Л / ПР
|
1
|
13.
|
|
Основи першої медичної допомоги при кровотечах. Види кровотеч, їх
характеристика, ускладнення.
Правила надання першої медичної допомоги.
Практична робота, вікторина.
|
ПР
|
1
|
14.
|
|
Дихальна система: будова і функції органів дихання. Вікові особливості
дихальної системи людини.
Захворювання дихальної системи. Профілактика захворювань дихальної
системи у школярів. Перша медична допомога при невідкладних станах.
Методики дослідження показників зовнішнього дихання.
Перевірка опрацьованих наукових
джерел з обраної теми.
|
Л / ПР
|
1
|
15.
|
|
Основні захворювання органів травлення, порушення обміну речовин та їх
профілактика у дітей шкільного віку. Перша медична допомога при невідкладних
станах.
|
Л / ПР
|
1
|
16.
|
|
Організація режиму харчування школярів. Розрахунок добових
енерговитрат. Складання раціону харчування для школярів.
|
Л / ПР
|
1
|
17.
|
|
Ендокринна система людини: поняття про гормони, їх властивості, будова
і функції залоз внутрішньої секреції, їх гіпо- та гіперфункції. Профілактика
ендокринних захворювань.
|
Л
|
1
|
18.
|
|
Захворювання щитовидної залози: Базедова хвороба, мікседема,
кретинізм. Профілактика йододефіциту в школярів.
|
ПР
|
1
|
19.
|
|
Цукровий діабет: етіологія, симптоми, стадії, діабетична та
гіпоглікемічна коми. Перша медична допомога при невідкладних станах.
Профілактика розвитку цукрового діабету у дітей дошкільного і шкільного віку.
|
Л / ПР
|
1
|
20.
|
|
Нервова система людини: поняття про нейрон, синапс, механізм передачі
нервового імпульсу, будова і функції відділів НС: центральної нервової
системи, вегетативної нервової системи, соматичної нервової системи.
|
Л
|
1
|
21.
|
|
Захворювання нервової системи, їх профілактика у осіб різного віку.
Неврози у дітей шкільного віку, їх профілактика.
|
Л / ПР
|
1
|
22.
|
|
Зоровий аналізатор: будова, функції, вікові особливості.
Захворювання зорового аналізатора, їх профілактика у дітей шкільного
віку.
|
Л / ПР
|
1
|
23.
|
|
Слуховий аналізатор: будова, функції, вікові особливості. Захворювання
слухового аналізатора, їх профілактика у дітей шкільного віку.
Методика дослідження гостроти слуху, кісткової та повітряної провідності
звуку.
|
Л / ПР
|
1
|
24.
|
|
Анатомо-гігієнічні основи масажу. Вплив масажу на організм людини.
Основи техніки і методики проведення масажу.
|
Л
|
1
|
25.
|
|
Методика проведення загального масажу: види прийомів масажу,
тривалість сеансу, послідовність масажних прийомів.
Техніка і методика основних та допоміжних прийомів масажу.
|
Л / ПР
|
1
|
26.
|
|
Обговорення результатів експериментальної частини наукової роботи з
обраної теми.
|
Л
|
1
|
27.
|
|
Фізіотерапевтичні процедури як метод відновлення працездатності і
фізичної реабілітації.
|
Л / ПР
|
1
|
28.
|
|
Підвищення опірності організму засобами оздоровчої фізичної культури.
Коригувальна гімнастика, її види, та вплив на організм людини.
|
Л / ПР
|
1
|
29.
|
|
Лікувальна фізична культура як засіб фізичної реабілітації людини: її
вплив на організм людини, види.
|
Л / ПР
|
1
|
30.
|
|
Вплив інтоксикацій на організм людини: види отрут, шкідливих харчових
добавок.
Захист реферативного повідомлення.
|
Л / ПР
|
1
|
31.
|
|
Отруєння чадним газом: його симптоми, наслідки. Основи першої медичної
допомоги. Отруєння побутовими речовинами: види, симптоми, наслідки.
Отруєння речовинами рослинного походження: види, симптоми, наслідки.
Основи першої медичної допомоги. Техніка промивання шлунку.
|
Л
|
1
|
32.
|
|
Отруєння чадним газом: його симптоми, наслідки. Основи першої медичної
допомоги. Отруєння побутовими речовинами: види, симптоми, наслідки.
Отруєння речовинами рослинного походження: види, симптоми, наслідки.
Основи першої медичної допомоги. Техніка промивання шлунку.
|
ПР
|
1
|
33.
|
|
Отруєння алкоголем та його сурогатами: симптоми, наслідки. Отруєння
нікотином: симптоми, наслідки.
Отруєння наркотичними речовинами: симптоми, наслідки.
Профілактика шкідливих звичок у школярів.
|
Л
|
1
|
34.
|
|
Отруєння алкоголем та його сурогатами: симптоми, наслідки. Отруєння
нікотином: симптоми, наслідки.
Отруєння наркотичними речовинами: симптоми, наслідки.
Профілактика шкідливих звичок у школярів.
|
ПР
|
1
|
Комментариев нет:
Отправить комментарий