Страницы

Дякую, що завітали на мій блог! Сподіваюся, що подана інформація стане вам у нагоді!

МАН

Навчальна програма
з валеології та медицини


Пояснювальна записка

Метою даної програми підготовки учнів-слухачів МАН з валеології та медицини є сприяння формуванню наукового мислення, здоров’язберігальної компетентності, життєво важливих компетенцій, необхідних для збереження власного здоров’я, активному і свідомому залученню учнів до процесу збереження і зміцнення свого здоров’я як найвищої людської цінності, мотивації до збереження та зміцнення здоров’я, ознайомленню з методиками досліджень функціонального стану організму та здоров’я, засобами профілактики захворювань, основами першої медичної допомоги, відновлення працездатності організму.

Вивчення курсу передбачає формування в учнів знань:
-                основних закономірностей зростання і розвитку організму людини;
-                будови і функціонування органів і систем організму людини;
-                системних захворювань та засобів їх профілактики;
-                основ першої медичної допомоги;
-                основ наукових досліджень;
-                методик дослідження фізичного розвитку, рівня здоров’я та функціонального стану організму.

Вивчення курсу передбачає  формування в учнів вмінь:
-         проведення наукових досліджень;
-         проведення досліджень фізичного розвитку, рівня здоров’я та функціонального стану організму;
-         надання першої медичної допомоги;
-         проведення масажу та інших реабілітаційних заходів з метою відновлення працездатності;
-         складання комплексів вправ коригувальної гімнастики, лікувальної фізичної культури;
-         оволодіння основами здорового пособу життя, життєвими навичками безпечної та здорової поведінки;
-         -оволодіння здоров’язберігальними та здоров’яформувальними технологіями, що сприяють формуванню здорового способу життя.









План роботи для слухачів першого року навчання
Дата
Тема
Вид заняття
Кількість годин
1

Основи наукового дослідження. Принципи роботи з науковою літературою. Складання літературного огляду. Формулювання мети та задач дослідження. Складання плану роботи. Основні теоретичні і експериментальні методи наукового дослідження. Обробка результатів роботи. Складання висновків. Оформлення роботи.
Л

2

Поняття про здоров’я, здоровий спосіб життя. Валеологія як наука. Поняття про групи здоров’я.
Л

3

Критерії здоров’я. Визначення рівня здоров’я. Методики експрес-оцінки рівня фізичного здоров’я дітей і підлітків (Г.Л. Апанасенко). Визначення резервів здоров’я, адаптаційного потенціалу. Групи занять фізичною культурою, медичні групи.
Л

4

Організація рухового режиму школярів. Загальні рекомендації до фізичного виховання школярів. Самоконтроль у формуванні навичок здорового способу життя.
Л

5

Методики дослідження функціонального стану організму людини. Визначення ступеня втоми.
ПР

6

Поняття про індекс резистентності. Визначення індексу резистентності. Анамнез обстежуваного.
ПР

7

Здоров’я та хвороба. Основні поняття. Фактори ризику та здоров’я. Методика оформлення «паспорту здоров’я».
Л

8

Зміни психічного стану людини, хворої на соматичні захворювання.
К

9

Методики дослідження функціонального стану серцево-судинної системи: визначення і оцінка артеріального пульсу, артеріального тиску крові.
ЛБ

10

Дослідження впливу зміни положення тіла на роботу серцево-судинної системи. Методика проведення ортостатичної проби.
ПР

11

Поняття про фізичний розвиток. Методики визначення рівня фізичного розвитку. Особливості будови тіла і стану рухового апарату осіб з різним рівнем здоров’я.
Вікові особливості опорно-рухової системи людини (формування скелету, будова скелету, основні групи м’язів). Проведення вікторини.

Л


ПР

12

Зовнішній огляд (соматоскопія). Типи будови тіла. Постава: тип постави за формою спини, визначення ступеня сколіотичної хвороби. Форми ніг, плантографія, подометрія, метод Чижина (для визначення рівня плоскостопості).
ЛБ

13

Антропометричні дані. Метод антропометричних  стандартів. Життєві індекси.
ЛБ

14

Вікові особливості системи крові людини. Склад і функції крові. Роль гемоглобіну у здійсненні газотранспортної функції. Імунітет, його види, особливості імунного захисту організму. Згортання крові. Групи крові, поняття про резус-фактор. Фізіологічні основи переливання крові. Кровотворення. Захворювання системи крові, їх профілактика.
Л


ПР

15

Серцево-судинна система людини: будова серця, властивості серцевого м’яза, кровообіг (види судин, велике і мале кола кровообігу), вікова фізіологія серцево-судинної системи. Показники зовнішньої роботи серця. Регуляція серцевої діяльності в стані спокою та під час виконання м’язової роботи.
Л

16

Методики визначення рівня фізичного розвитку.
Зовнішній огляд (соматоскопія). Антропометричні дані. Метод антропометричних  стандартів. Життєві індекси.
Система крові, кровообігу: особливості будови, функцій. Методики дослідження функціонального стану серцево-судинної системи
Вибір теми наукової роботи і організація дослідження.
К


17

Захворювання системи серця і кровоносних судин, їх профілактика.
Перша медична допомога при невідкладних станах.
ПР

18

Основи першої медичної допомоги при кровотечах. Види кровотеч, їх характеристика, ускладнення.
Правила надання першої медичної допомоги.
Практична робота, вікторина.
ПР

19

Дихальна система: будова і функції органів дихання. Вікові особливості дихальної системи людини.
Л

20

Захворювання дихальної системи. Профілактика захворювань дихальної системи у школярів. Перша медична допомога при невідкладних станах.
Методики дослідження показників зовнішнього дихання.
Л


ПР

21

Дихальна гімнастика, її вплив на організм людини. Види дихальних вправ, методики їх застосування для осіб різного віку.
Л


ПР

22

Методики дослідження функціонального стану дихальної системи. Визначення добових енерговитрат. Складання раціону харчування. Профілактика захворювань дихальної системи, шлунково-кишкового тракту, ендокринної системи, обміну речовин.
Перевірка опрацьованих наукових джерел з обраної теми наукової роботи.
К

23

Система травлення і обміну речовин організму людини: будова і функції органів травлення, обмін білків, жирів, вуглеводів, води і мінеральних речовин, вікові особливості.
ПР

24

Основні захворювання органів травлення, порушення обміну речовин та їх профілактика у дітей шкільного віку. Перша медична допомога при невідкладних станах.

Л


ПР

25

Організація режиму харчування школярів. Розрахунок добових енерговитрат. Складання раціону харчування для школярів.
Л


ПР

26

Ендокринна система людини: поняття про гормони, їх властивості, будова і функції залоз внутрішньої секреції, їх гіпо- та гіперфункції. Профілактика ендокринних захворювань.
Л


ПР

27

Захворювання щитовидної залози: Базедова хвороба, мікседема, кретинізм. Профілактика йододефіциту в школярів.
Л


ПР

28

Цукровий діабет: етіологія, симптоми, стадії, діабетична та гіпоглікемічна коми. Перша медична допомога при невідкладних станах. Профілактика розвитку цукрового діабету у дітей дошкільного і шкільного віку.
Л


ПР

29

Нервова система людини: поняття про нейрон, синапс, механізм передачі нервового імпульсу, будова і функції відділів НС: центральної нервової системи, вегетативної нервової системи, соматичної нервової системи
Л

30

Методики дослідження функціонального стану центральної нервової системи.
ЛБ

31
32

Захворювання нервової системи, їх профілактика у осіб різного віку.
Неврози у дітей шкільного віку, їх профілактика.

Л


ПР

33

Методики дослідження пропріоцептивних та вегетативних рефлексів у людини.
ЛБ

34
35

Вища нервова діяльність людини. Умовно-рефлекторна діяльність кори великих півкуль головного мозку.
Основні нервові процеси, їх властивості. Типи вищої нервової діяльності за І.П. Павловим.
Л


ПР

36

Розумова і фізична працездатність людини. Організація оптимального режиму розумової праці школяра.
Методики дослідження рівня працездатності.
Л


ПР

37

Вплив нервової регуляції на вегетативні функції організму людини. Особливості індивідуального і диференційованого підходів до організації режиму навчання школярів.
Дослідження індивідуальних особливостей нервової системи та їх вплив на серцево-судинну систему школярів.
Л


ПР

38

Зоровий аналізатор: будова, функції, вікові особливості.
Захворювання зорового аналізатора, їх профілактика у дітей шкільного віку.
Л


ПР

39

Методика дослідження гостороти зору.Гімнастика для очей: вплив, види, методика проведення.
ЛБ

40

Методики дослідження функціонального стану нервової системи, типу ВНД, функціонального стану аналізаторів.
Робота з експериментальною частиною обраної теми дослідження, обгрунтування результатів.
К

41

Слуховий аналізатор: будова, функції, вікові особливості. Захворювання слухового аналізатора, їх профілактика у дітей шкільного віку.
Методика дослідження гостроти слуху, кісткової та повітряної проідності звуку.
Л


ПР

42

Вестибулярний аналізатор: будова, функції, вікові особливості.
Методики дослідження функціонального стану вестибулярного аналізатора.
Л


ПР

43

44

Засоби відновлення працездатності й реабілітації здоров’я:
лікувальна фізична культура, масаж, фізіотерапевтичні процедури.
Аутогенне тренування як засіб відновлення працездатності.
Ідеомоторні вправи у фізичній реабілітації після травм опорно-рухового апарату.
Л


ПР

45

Анатомо-гігієнічні основи масажу. Вплив масажу на організм людини.
Основи техніки і методики проведення масажу
Л


ПР

46

Методика проведення загального масажу: види прийомів масажу, тривалість сеансу, послідовність масажних прийомів.
Техніка і методика основних та допоміжних прийомів масажу.
Л


ПР

47


Характеристика, ознайомлення та навчання окремим масажним прийомам (погладжування, розминання, вижимання, розтирання, ударні та струшувальні прийоми, ручна вібрація).
Л


ПР

48

Методика проведення сегментарно-лікувального масажу: базова інформація, масаж шийно-потиличної та верхньогрудної ділянки, масаж м’язів спини, кінцівок
Л


ПР

49

Обговорення результатів експериментальної частини наукової роботи з обраної теми.
К

50

Методики апаратного лікувального масажу.
ПР

51


Масаж при спортивних травмах і деяких захворюваннях.
Л


ПР

52

Методика проведення самомасажу.
Методика проведення безконтактного масажу.
Л


ПР


53

Фізіотерапевтичні процедури як метод відновлення працездатності і фізичної реабілітації.
Л


ПР


54

Підвищення опірності організму засобами оздоровчої фізичної культури.
Коригувальна гімнастика, її види, та вплив на організм людини.
Л


ПР

55



Лікувальна фізична культура як засіб фізичної реабілітації людини: її вплив на організм людини, види.
Л


ПР

56


Методика проведення ЛФК для хворих на цукровий діабет.
Л


ПР


57

Обговорення результатів експериментальної частини наукової роботи з обраної теми. Підготовка наукової статті.
К

58

59

Методика проведення ЛФК для хворих на бронхіальну астму.
Л


ПР


60

Методика проведення ЛФК для хворих на сколіотичну хворобу.
Л


ПР

61

Методика проведення ЛФК для хворих на плоскостопість.
ЛБ

62

Методика проведення ЛФК для дітей з кіфотичною поставою.
Л


ПР

63

Методика проведення ЛФК для дітей з лордотичною поставою.
Л


ПР

64

Методика проведення ЛФК для хворих на неврози.
Види фізіотерапевтичних процедур при неврозах.
ПР



Захист комплексів ЛФК з обраної теми.
Оформлення висновків наукової роботи. Підготовка наукової статті.
К

65

66

Методика проведення ЛФК для хворих на гіпертонічну хворобу. Методика проведення ЛФК для хворих на вегетативно-судинну дистонію (за гіпотонічним та гіпертонічним типом).
Л


ПР

67

Методика проведення ЛФК для хворих на остеохондроз.
Методика проведення ЛФК для хворих на артрити, артрози.
Методика проведення ЛФК для хворих на радикуліт.
Л


ПР


ПР

68

69

Вплив інтоксикацій на організм людини: види отрут, шкідливих харчових добавок.
Захист реферативного повідомлення.
Л


ПР


70

Отруєння чадним газом: його симптоми, наслідки. Основи першої медичної допомоги. Отруєння побутовими речовинами: види, симптоми, наслідки.
Л


ПР


71

Отруєння речовинами рослинного походження: види, симптоми, наслідки. Основи першої медичної допомоги. Техінка промивання шлунку.
Л


ПР

72

Отруєння речовинами рослинного походження: види, симптоми, наслідки. Основи першої медичної допомоги. Техінка промивання шлунку.
К

73

74

Отруєння алкоголем та його сурогатами: симптоми, наслідки. Отруєння нікотином: симптоми, наслідки.
Отруєння наркотичними речовинами: симптоми, наслідки.
Профілактика шкідливих звичок у школярів.
Л


ПР





Календарно-тематичне планування
Дата
Тема
Вид заняття
Кіль-
кість годин
1.

Основи наукового дослідження. Принципи роботи з науковою літературою. Складання літературного огляду. Формулювання мети та задач дослідження. Складання плану роботи. Основні теоретичні і експериментальні методи наукового дослідження.
Л
1
2.

Поняття про здоров’я, здоровий спосіб життя. Валеологія як наука. Поняття про групи здоров’я.
Л
1
3.

Критерії здоров’я. Визначення рівня здоров’я. Методики експрес-оцінки рівня фізичного здоров’я дітей і підлітків (Г.Л. Апанасенко). Визначення резервів здоров’я, адаптаційного потенціалу. Групи занять фізичною культурою, медичні групи.
Л
1
4.

Методики дослідження функціонального стану організму людини. Визначення ступеня втоми.
ПР
1
5.

Здоров’я та хвороба. Основні поняття. Фактори ризику та здоров’я. Методика оформлення «паспорту здоров’я».
Л
1
6.

Здоров’я та хвороба. Основні поняття. Фактори ризику та здоров’я. Методика оформлення «паспорту здоров’я».
ПР
1
7.

Методики дослідження функціонального стану серцево-судинної системи: визначення і оцінка артеріального пульсу, артеріального тиску крові.
Л / ПР
1
8.

Дослідження впливу зміни положення тіла на роботу серцево-судинної системи. Методика проведення ортостатичної проби.
ПР
1
9.

Захворювання системи серця і кровоносних судин, їх профілактика.
Перша медична допомога при невідкладних станах.
ПР
1
10.

Поняття про фізичний розвиток. Методики визначення рівня фізичного розвитку. Особливості будови тіла і стану рухового апарату осіб з різним рівнем здоров’я.
Л
1
11.

Вікові особливості опорно-рухової системи людини (формування скелету, будова скелету, основні групи м’язів). Проведення вікторини.
ПР
1
12.

Зовнішній огляд (соматоскопія). Типи будови тіла. Постава: тип постави за формою спини, визначення ступеня сколіотичної хвороби. Форми ніг, плантографія, подометрія, метод Чижина (для визначення рівня плоскостопості).
Антропометричні дані. Метод антропометричних  стандартів. Життєві індекси.
Л / ПР
1
13.

Основи першої медичної допомоги при кровотечах. Види кровотеч, їх характеристика, ускладнення.
Правила надання першої медичної допомоги.
Практична робота, вікторина.
ПР
1
14.

Дихальна система: будова і функції органів дихання. Вікові особливості дихальної системи людини.
Захворювання дихальної системи. Профілактика захворювань дихальної системи у школярів. Перша медична допомога при невідкладних станах.
Методики дослідження показників зовнішнього дихання.
Перевірка  опрацьованих наукових джерел з обраної теми.
Л / ПР
1
15.

Основні захворювання органів травлення, порушення обміну речовин та їх профілактика у дітей шкільного віку. Перша медична допомога при невідкладних станах.
Л / ПР
1
16.

Організація режиму харчування школярів. Розрахунок добових енерговитрат. Складання раціону харчування для школярів.
Л / ПР
1
17.

Ендокринна система людини: поняття про гормони, їх властивості, будова і функції залоз внутрішньої секреції, їх гіпо- та гіперфункції. Профілактика ендокринних захворювань.
Л
1
18.

Захворювання щитовидної залози: Базедова хвороба, мікседема, кретинізм. Профілактика йододефіциту в школярів.
ПР
1
19.

Цукровий діабет: етіологія, симптоми, стадії, діабетична та гіпоглікемічна коми. Перша медична допомога при невідкладних станах. Профілактика розвитку цукрового діабету у дітей дошкільного і шкільного віку.
Л / ПР
1
20.

Нервова система людини: поняття про нейрон, синапс, механізм передачі нервового імпульсу, будова і функції відділів НС: центральної нервової системи, вегетативної нервової системи, соматичної нервової системи.
Л
1
21.

Захворювання нервової системи, їх профілактика у осіб різного віку.
Неврози у дітей шкільного віку, їх профілактика.
Л / ПР
1
22.

Зоровий аналізатор: будова, функції, вікові особливості.
Захворювання зорового аналізатора, їх профілактика у дітей шкільного віку.
Л / ПР
1
23.

Слуховий аналізатор: будова, функції, вікові особливості. Захворювання слухового аналізатора, їх профілактика у дітей шкільного віку.
Методика дослідження гостроти слуху, кісткової та повітряної провідності звуку.
Л / ПР
1
24.

Анатомо-гігієнічні основи масажу. Вплив масажу на організм людини.
Основи техніки і методики проведення масажу.
Л
1
25.

Методика проведення загального масажу: види прийомів масажу, тривалість сеансу, послідовність масажних прийомів.
Техніка і методика основних та допоміжних прийомів масажу.
Л / ПР
1
26.

Обговорення результатів експериментальної частини наукової роботи з обраної теми.
Л
1
27.

Фізіотерапевтичні процедури як метод відновлення працездатності і фізичної реабілітації.
Л / ПР
1
28.

Підвищення опірності організму засобами оздоровчої фізичної культури.
Коригувальна гімнастика, її види, та вплив на організм людини.
Л / ПР
1
29.

Лікувальна фізична культура як засіб фізичної реабілітації людини: її вплив на організм людини, види.
Л / ПР
1
30.

Вплив інтоксикацій на організм людини: види отрут, шкідливих харчових добавок.
Захист реферативного повідомлення.
Л / ПР
1
31.

Отруєння чадним газом: його симптоми, наслідки. Основи першої медичної допомоги. Отруєння побутовими речовинами: види, симптоми, наслідки.
Отруєння речовинами рослинного походження: види, симптоми, наслідки. Основи першої медичної допомоги. Техніка промивання шлунку.
Л
1
32.

Отруєння чадним газом: його симптоми, наслідки. Основи першої медичної допомоги. Отруєння побутовими речовинами: види, симптоми, наслідки.
Отруєння речовинами рослинного походження: види, симптоми, наслідки. Основи першої медичної допомоги. Техніка промивання шлунку.
ПР
1
33.

Отруєння алкоголем та його сурогатами: симптоми, наслідки. Отруєння нікотином: симптоми, наслідки.
Отруєння наркотичними речовинами: симптоми, наслідки.
Профілактика шкідливих звичок у школярів.
Л
1
34.

Отруєння алкоголем та його сурогатами: симптоми, наслідки. Отруєння нікотином: симптоми, наслідки.
Отруєння наркотичними речовинами: симптоми, наслідки.
Профілактика шкідливих звичок у школярів.
ПР
1



Комментариев нет:

Отправить комментарий